Sri Lanka Reisinfo

Dag 1

De vlucht

Er zijn verschillende vliegtuigmaatschappijen die ons tot in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka, kunnen brengen: Qatar Airways, Etihad, British Airways, Aeroflot,…

Vaak komen we toe rond middernacht. De afstand van de luchthaven tot in de hoofdstad is veel langer dan tot aan Negombo, waar we dan ook zullen overnachten.

Dag 2

Negombo

Zijn we al vroeg in Negombo dan hebben we nu de ganse dag de tijd om deze stad te verkennen. Daarvoor moeten we in eerste instantie op de vismarkt zijn. We verplaatsen ons ook per boot over het Dutch Canal en bezoeken onze eerste Boeddhistische tempel.

Dag 3

Negombo - Wilpattu National Park – Anuradhapura

Het Wilpattu Park bestaat voornamelijk uit bos en grasland. Het biedt onderdak aan luipaarden, brilberen, herten en krokodillen.

Overnachting in Anuradhapura

Dag 4

Anuradhapura

We trekken hiervoor de ganse dag uit en verkennen deze oude hoofdstad per fiets.

Hier staan stupa’s (dagoba) die dateren van de eerste eeuw voor Christus en het er aan verbonden klooster gaf onderdak aan 5000 monniken.

Overnachting in Anuradhapura

Dag 5

Anuradhapura – Trincomalee

Onderweg stoppen we in Mihintale en klimmen er voorzichtig tot aan een oogverblindend uitkijkpunt. In Trincomalee zelf begeven we ons na aankomst naar Fredericks Fort.

Opgelet voor de herten!

Overnachting in Trincomalee

Dag 6

Trincomalee

We varen naar Pigeon Island om er te snorkelen.

De rest van de dag blijven we in de buurt van het strand, gaan zwemmen, eten vis en doen voor de rest niet veel vandaag.

Overnachting in Tricomalee

Dag 7

Tricomalee – Polonnaruwa

Polonnaruwa is de tweede hoofdstag geweest van Sri Lanka. Ze is recenter en vandaar dat we nog meer kunnen terugzien van de koninklijke paleizen en religieuze tempels. Dit bezoek doen we ook met de fiets want we willen helemaal tot aan de Northern Group  geraken.

In de late namiddag stappen we tot aan een dorp.

Overnachting in Kimbissa, niet ver van Sigiriya

Dag 8

Kimbissa – Kandy

Dit wordt ‘de’ cultureel-historische dag met bezoeken aan wondermooie plaatsen als Sigiriya, Dambulla en  Sri Muthumari Amman Kovil.

Later op de dag houden we halt aan  Ranweli Spice Garden en leren we waarvoor we alle kruiden kunnen gebruiken.

Overnachting in Kandy

Dag 9

Kandy

Vandaag moeten we de Temple of the Tooth gezien hebben en proberen we getuigen te zijn van de heilige ceremonie waarbij het binnenste van de tempel wordt opengesteld.

En dan is het tijd voor ons bezoek aan de Royal Botanic Gardens…dit heb je nog nooit gezien!

Overnachting in Kandy

Dag 10

Kandy - Nuwara Eliya – Ella

We begeven ons te midden van de Engelse aristocratie. Eerst gaan we daarvoor op theevisite in de theefabriek zelf waar we alle processen van de verwerking met eigen ogen kunnen zien. Nadien kunnen we de oude Engelse huizen, clubs en hotels bewonderen in Nuwara Elyia.

We sluiten de dag af met een treinrit naar Ella, geen gewone treinrit…

Overnachting in Ella

Dag 11

Ella

We staan al vroeg op om onze tocht naar Ella Rock aan te vatten. De beloning voor deze inspanning is het prachtige zicht van boven op de rots.

In de namiddag stappen we naar de Nine Arches Bridge en wachten er op een van die typische mooie treinen die zich met een slakkengangetje de berghelling ophijsen.

Overnachting in Ella

Dag 12

Ella - Uda Walawe

Onderweg houden we even halt in Wellawaya en kijken er met verstomming naar de uitgehouwen Boeddha beelden in de Buduruwagala.

Nadat we zijn aangekomen in Uda Walawe willen we een introductie op onze safari bij de wilde olifanten morgen. We kunnen daarvoor nergens beter zijn dan in The Elephant Transit Home.

Overnachting in Riverside Camping Udawalawa

Dag 13

Uda Walawe – Mirissa

Om 05u30 gaan we al op pad want we willen er vroeg bijzijn. Vandaag willen we de olifanten in al hun pracht en praal observeren. Maar ook andere dieren zullen van de partij zijn zoals waterbuffels, herten en tal van vogels waarbij de wilde pauw ons het meest zal opvallen.

Later op de dag hebben we nog een afspraak in Mirissa. Vandaag leren we koken zoals de Singalezen.

Overnachting in Mirissa

Dag 14

Mirissa

Whale Watching!

Overnachting in Mirissa

Dag 15

Mirissa – Hikkaduwa

We doen het vandaag rustig aan. Het is warm en we blijven daarom ook langs de kust rijden.

Halverwege bezoeken we het historisch Galle. De Portugezen hebben het gesticht maar het zijn vooral de Nederlanders die Galle uitgebouwd hebben tot een onneembare vestiging.

Tegen de avond genieten we weer van het strand.

Overnachting in Hikkaduwa

Dag 16

Hikkaduwa – Colombo

We kunnen niet zomaar voorbij gaan aan de ravage en het menselijk leed die de Tsunami in 2004 in Sri Lanka heeft aangericht. Daarom gaan we binnen in het Tsunami museum waar we een heel duidelijke uitleg krijgen over het hoe en wat van dit drama.

Wat verderop komen we bij de ‘moonstone’ mijnen. Moonstone is de tot half edelsteen (gem) verwerkte  veldspaat.

Bij aankomst in Colombo kunnen we reeds een blik werpen op het Dutch Hospital, het oude centrum.

Overnachting in Colombo

Dag 17

Genieten van het ontbijt in het prachtige Fairway Colombo Hotel.

Nadien zetten we ons op pad om zowel het oude centrum als de nieuwe uitbouw van Colombo te ontdekken.

Misschien ook shopping?

En dan begeven we ons naar de luchthaven!

Dag 18