Mexico Reisinfo

Hoogtepunten

• Mexico City of Ciudad de Mexico is de 10de grootste stad ter wereld, telt 20 miljoen inwoners en is teven s de grootste hoog gelegen stad (2240m). Als je door deze stad kan rondtoeren met de fiets….

• Cultuurliefhebbers komen zeker aan hun trekken in Mexico. We bezoeken  Tolteekse, Azteekse maar bovenal ook
    eeuwenoude Maya sites zoals Palenque, Bonampak en ook minder gekende.

Spaans koloniale steden zoals Oaxaca, San Cristobal de las Casas en Mérida horen eveneens bij dit culturele
       erfgoed.

• Mexico betekent ook prachtige natuur. Hierve el Agua, Agua Azul, de cenotes rond Merida, flamingo’s en krokodillen in Rio Lagartos of Isla de Holbox zijn allemaal natuurfenomenen die je moet zien en voelen!

• We gaan op deze reis ook het avontuur niet uit de weg en nemen daarom deel aan een driedaagse trekking in la Selva Lacandona in de buurt van San Cristobal. Leven met de inheemse bevolking is een unieke ervaring.

• Viva Mexico en dat op alle vlakken. Want ook het culinaire Mexico zal niet zomaar aan ons voorbij gaan. Tortillas, taco’s, chilipepers, vers fruit (mango, banaan, ananas, guave en papaja), chocolade, jumiles (kevers) en chapulines (sprinkhanen), maar ook chili con carne met bruine bonen en gehakt is een hoogstandje.

Dag 1

Intercontinentale vlucht

Brussels South Railway Station - Paris Charles de Gaulle

Paris Charles de Gaulle - Mexico City

Dag 2

Ciudad de Mexico

verkenning van de grootste stadsagglomeratie ter wereld.

Dit doen we met de fiets en onder deskundige begeleiding van een Engelssprekende Mexicaanse gids.

In de late namiddag geven we hier een vervolg aan maar te voet en in de onmiddellijke omgeving van ons hotel: Zocalo, Templo Mayor, Palacio Nacional en de Catedral Metropolitan.

Het is geen moeite om in deze buurt een goed restaurant te vinden.

Dag 3

Ciudad de Mexico

We vertrekken om 8 uur na het ontbijt met de bus naar Teotihuacan. Zo zijn we zeker om voor de toeristenstroom aan te komen.

Teotihuacan was een stad in het Dal van Mexico, waar nu slechts ruïnes van overgebleven zijn. De stad heeft van ongeveer 500 v.Chr. tot 750 na Chr. bestaan en had op haar hoogtepunt zo'n 125.000 inwoners. Teotihuacán is niet van de Azteken of de Maya’s, maar van de minder bekende Teotihuacanen. En hun gebouwen stammen uit de pre-Columbiaanse tijd. Althans dat is wat de Maya’s ons duidelijk hebben gemaakt.

Wij wandelen over de Calzada de los Muertos. Dit is de verbindingsweg tussen alle belangrijke bouwwerken.

We eten in de nabijheid van deze historische stad en vatten dan de terugweg aan.

Dag 4

Ciudad de Mexico – Oaxaca

Onmiddellijk na het ontbijt en toch tamelijk vroeg vertrekken we in Zuidoostelijke richting naar Oaxaca.

We hebben een hele weg af te leggen en zullen toch wel zes uur bus rijden.

Na een verfrissende duik in het zwembad van het hotel gaan we op verkenning in de stad.

De stad Oaxaca wordt beschouwd als het culturele hart van Mexico. We wandelen door de pittoreske straatjes langs de pastelkleurige huizen en zetten ons op het fraaie centrale zócalo, of het aangrenzende plein Alameda de León waar de barokke kathedraal staat, om het dagelijks leven te aanschouwen.

Ook ’s avonds is er heel wat leven in deze mooie stad.

Dag 5

Oaxaca

We trekken er een ganse dag op uit en nemen daarvoor privévervoer. Zo zien we meer en gaat het iets vlugger want ’s avonds willen we op tijd terug zijn om nog ten volle van Oaxaca zelf te kunnen genieten.

Eerst rijden we naar Monte Alban. Deze site was eens de hoofdstad van de Zapoteken, geen Teotihuakanen, geen Mayas, geen Azteken maar een eigen volk met een eigen bloeiende beschaving. Deze plaats werd bewoond vanaf 500 voor Christus en kende haar hoogtepunt rond 600 na Christus.

We moeten verder en rijden zuidelijker tot in Hierve El agua. Kwamen we deze voormiddag in contact met de sterkte die een volk kan voortbrengen dan staan we nu oog in oog met de kracht en de schoonheid van de natuur.

Aperitief en avondmaal staan op ons te wachten.

Dag 6

Oaxaca – San Cristobal de las Casas

Met de bus zouden we 12 uur onderweg zijn, te lang. Daarom nemen we een binnenvlucht en kunnen zo de tijd verminderen tot 4 uur.

We nemen het vliegtuig in Oaxaca en landen weer in Tuxtla Gutierrez. Vandaar is het nog anderhalf uur met de bus tot in San Cristobal de las Casas en hebben we nog de tijd om op verkenning te gaan.

We kunnen er heel wat doen zoals bezoeken brengen aan Plaza 31 de Marzo, Templo De Santo Domingo, Na Bolom, Museo de la Medicina Maya, Museo del Amber, Museo Bichos e insectos,… Uiteraard kan dit niet allemaal voor vandaag zijn.

Dag 7

San Cristobal de las Casas

Hier moeten we zeker op verkenning naar de omliggende dorpen zoals San Juan Chamula waar heel wat Tzotzilindianen wonen met hun speciale leefwijze en gewoonten.

Daarvoor nemen we zeer plaatselijk vervoer, een collectivo die maar vertrekt wanneer hij helemaal vol is. En wanneer is zo’n busje helemaal vol. Ter plaatse doen we alles te voet en bezoeken er de plaza en de zo bijzondere kerk.

Ook San Lorenzo Zinacantán loont zeker de moeite en daar stappen we gemakkelijk te voet naartoe om van daaruit opnieuw met een collectivo naar San Cristobal terug te keren.

We kunnen de trappenoplopen naar Cerro de Guadalupe waar we een mooi uitzicht hebben over de stad.

Dag 8

Tour de 3 días en la selva Lacandona

Na het ontbijt vertrekken we vanuit San Cristobal in de ochtend voor een trekking van 3 dagen die ons uiteindelijk tot in Palenque zal brengen.

We bereiken eerst de waterniveaus van Agua Azul , maar in het regenseizoen zou dit water bruin kunnen zijn. Vervolgens stoppen we aan de waterval Misol-ha. Tenslotte houden we halt in de lacandonagemeenschap van  Lacanja-Chansayab om er de nacht door te brengen.

Dag 9

Tour de 3 días en la selva Lacandona

’s Morgens varen we de río Usumacinta op tot aan de verborgen stad Yaxchilan. Na ons bezoek keren we terug naar het kampement om van daaruit met raftingboten de río Lacanja te bevaren. Nadien bezoeken we nog de archeologische site van Lacanja.

In de namiddag komen we aan de watervallen van Moctuniha waar we kunnen zwemmen.

We brenegn de nacht door op dezelfde plaats als gisteren.

Dag 10

Tour de 3 días en la selva Lacandona

In de voormiddag bezoeken we de archeologische site van Bonampak, wat betekent “Muros Pintados", Nadien verplaatsen we ons naar die andere, prachtige archeologische site van Palenque om er een van de belangrijkste Mayasteden te bezoeken.

We zoeken hier ons hotel op en brengen de nacht door aan de rand van deze mooie jungle-stad.

Dag 11

Palenque – Merida

Vandaag zijn we toch ook een kleine 8 uur onderweg maar de route is afwisselend en mooi. We rijden richting kust van de Golf van Mexico en tot in Campeche volgen we deze. Wanneer we opnieuw landinwaarts rijden zijn we nog 2uur en een half van Merida verwijderd.

Veel rest er ons niet meer dan het hotel en een restaurant op te zoeken maar het bruisende nachtleven van Merida zal ons toch nog even uit ons bed houden.

Dag 12

Merida

De verdere stadsverkenning doen we deze avond wel en daarom kunnen we nu de omgeving van Merida onder de loupe nemen. We huren een wagen en maken een grote lus om Merida waar we het leerzame van enkele archeologische sites als Mayapán en Uxmal combineren met een verfrissende duik in enkele cenotes, zoals die van Cuzama en Kankirixche.

We nemen een picknick mee voor onderweg maar ’s avonds zoeken we weer de meest gezellige plekjes van Merida op.

Dag 13

Merida – Rio Lagartos

In een uurtje staan we reeds in Izamal. Deze gele stad is zeker een halte waard. We brengen een kort bezoek aan het Convento de San Antonio de Padua en aan Kinich-Kakmó, de Spaanse en de Mayawereld.

Van hieruit is het een uur rijden naar Valladolid en vervolgens opnieuw één uur tot in Tizimil. Nog even de moed erin houden en dan zijn we over anderhalf uur in Rio Lagartos.

Hier bevinden we ons op het meest noordelijke punt van Yucatan en tevens met onze neus in de Golf van Mexico. Dit is Mexico zoals we het kennen van de strandfoto’s.

Dag 14

Rio Lagartos

Vandaag willen we Rio Lagartos ten volle verkennen. Daarvoor nemen we ’s morgens een motorboot en varen een eind de baai uit door mangrovegebied tot waar de flamingo’s zich bevinden. We zien ook de roze, zoute binnenwateren en experimenteren zowel met het te zoute water als met de witte modder die je weer een zacht babyvelletje geeft.

Rio Lagartos is een vissersdorpje en in de namiddag nemen we dat graag even onder ogen.

Als de avond valt, reppen we ons opnieuw naar de boot en maken een heel andere toer. We gaan op zoek naar de rode ogen van de krokodillen na eerst de zon te hebben zien ondergaan boven de Golf van Mexico.

Dag 15

Rio Lagartos – Isla Holbox

Via een reuzegrote omweg, want berijdbare wegen zijn er niet, komen we opnieuw via Valladolid in Chiquila terecht. We nemen hier de overzet en komen op Isla Holbox aan. Idyllischer en Caribischer kan het echt niet zijn.

Alle tijd die we nu nog hebben, besteden we aan zalig nietsdoen, zwemmen en opnieuw zalig nietsdoen. Zou dit een voorbode kunnen zijn van het paradijs?

Dag 16

Isla Holbox

Dit is zo mooi!

Vandaag gaan we zwemmen, uiteraard, maar het zal heel speciaal zijn en eigenlijk moet het een verrassing blijven. Ik heb het momenteel in mijn pen zitten en zou het zo kunnen opschrijven, nog het liefst in het spaans. Dan moet je toch nog een beetje opzoekingswerk doen.

Maar neen, ik zeg niets. Laat het op je afkomen en verwonder je. Want wanneer je dit niet meer kan op reis, dan is het te ver gekomen.

Afgesproken! Vertel mij er maar over na afloop.

Op de middag stappen we een visrestaurant binnen en houden een lange siësta.

Het einde van onze reis nadert en we zwemmen er best al het stof af zodat we binnen enkele dagen uitgerust in België aankomen.

Dag 17

Isla Holbox – Cancun

Wie Mexico zegt, zegt geen Cancun maar hoort er wel vaak Cancun bij vermelden. De meeste Mexicoreizigers verblijven in Cancun, genieten er van zon, zee en strand en doen enkele uitstappen in de nabije omgeving.

Voor ons is dit het eindpunt van de reis.

We rijden zeker ook tot aan de grote resorts met zwembad én privéstrand. Je moet het gezien hebben.

Maar we besteden deze laatste dag voornamelijk aan souvenir-inkopen-doen en op adem komen van een boeiende maar drukke reis alvorens de lange terugvlucht aan te vatten.

Dag 18

Cancun – Mexico City

Mexico City – Madrid

Dag 19