Ecuador

Hoogtepunten:

• Het hoogtepunt van Ecuador is zijn zeer hoge ligging. Je landt op 2850 meter hoogte en een groot stuk van de reis blijf je tussen 3000 en 4000 meter. Dat voel je. Gelukkig biedt Ecuador ook een prachtige kust en dan ben je terug op 0 meter hoogte.

• De natuur in Ecuador is werkelijk subliem. Dat is niet te verwonderen wanneer de evenaar door je grondgebied loopt en hoogtes van 0 tot 6300 meter doorkruist. Aan de kust vinden we mangrovewouden en naarmate we hoger gaan groeien er regenwouden, nevelwouden en paramo. Deze laatste werkt als een spons en bevat al het water dat Ecuador nodig heeft.

• Als je hier geen mooie tochten kan maken, dan kan je het nergens. Vandaag wandel je door de Amazonejungle, morgen beklim je een vulkaan, overmorgen maak je een trekking over de Paramo en telkens zijn de verschillen in temperatuur en neerslag immens. Toch ben je nog steeds in Ecuador!

• Ecuador heeft mooie markten, fruit, groenten, vlees en vooral de prachtige stoffen maken veel indruk. Ecuadorianen houden van kleuren en dat merk je zeer goed aan hun eigen kledij.

•  Het hoeft niet altijd Galápagos te zijn waarover de toeristen roepen. Je kan ook met ons mee naar Isla de la Plata of Klein Galápagos. Het is meer dan de moeite om eens mee op verkenning te gaan.

Dag 1

Intercontinentale vlucht

Brussel – Madrid en Madrid – Quito waar we tegen de avond zullen landen.

Nog net de tijd om de wijk Marescal Sucre in te lopen op zoek naar een restaurant.

Dag 2

Quito

Al vanaf dag 1 maken we het spectaculair en gaan op zoek naar de evenaar.

We nemen hiervoor het openbaar vervoer en merken onmiddellijk hoe veilig en snel dit georganiseerd is in Quito. Eenmaal overstappen en we staan voor de ingang van Mitad del Mundo. In 1736 kwam hier een missie van de Franse Académie des Sciences metingen doen naar de afvlakking van de polen en pas in 1936 bepaalde men op dit punt de ligging van de evenaar. Dit werd later echter tegengesproken en 240 meter meer naar het zuiden verlegd. Dus daar moeten we ook zijn!

We doen hier allerlei proefjes die deze ligging bevestigen.

Na een middaghap keren we terug naar Quito. We nemen wat meer tijd om de levendige en ook toeristische Marescal Sucre buurt te verkennen.

Dag 3

Quito

We willen Quito Colonial verkennen. We vertrekken aan ons hotel en stappen helemaal tot in het historische centrum. Onze eerste halte is de Basilica del Voto Nacional. We beklimmen de torens (langs binnen) en krijgen een adembenemend panorama over Quito.

Must see zijn verder La Plaza de Independencia, La Catedrale, Convento y Iglesia Santo Domingo,

El Monasterio de San Francisco, La Chapelle de Cantuña, Iglesia de la Merced en La Compañia.

We lopen door Calle de la Ronda en Calle Espejo, twee straatjes die ons tonen hoe het er 200 jaar geleden moet uitgezien hebben en bezoeken tot slot La Casa de Sucre zodat we ook een idee hebben van hoe de rijkere Spaanse aristocratie leefde.

We nemen de bus terug naar Quito Moderne omdat we zeker op tijd willen zijn om typisch Ecuadoriaans te eten bij Mama Clorinda.

Dag 4

Quito – Zumbahua

Na een voortreffelijk ontbijt nemen we een taxi tot aan de Terminal de buses. Van daaruit gaat het verder met openbaar vervoer tot in Latacunga en van Latacunga naar Zumbahua.

Dit plaatsje is wel zeer speciaal. We zijn ondertussen reeds op een hoogte van 3500 meter gekomen en dat zal je voelen! Zumbahua is een mooi dorpje, prachtig gelegen  te midden van een enorme lappendeken van akkers. Het is  gekend om zijn kleurrijke zaterdagmarkt waar nog veel lama’s gekocht en verkocht worden.

Wij doen hier onze inkopen voor morgen want we willen goed geëquipeerd zijn voor onze tocht.

Dag 5

Zumbahua – Chugchilán

Om 5 uur uit de veren en om 6 uur zitten we achteraan in de open jeep. Het is ijskoud.

Het is zo vroeg omdat we op tijd aan onze tocht willen beginnen en het is nog 45 minuten rijden eer we aan de start zijn.

We stoppen op een ijzig-winderige hoogte, trekken muts en handschoenen aan en dalen eerst af. We staan namelijk voor de Quilotoa-krater.

Even later vatten we onze tocht aan. We willen rond het kratermeer stappen tot aan de overkant van waar we nu staan en vervolgens doorsteken tot aan Chugchilán. Dit is een dagonderneming. We picknicken halverwege en komen moe maar voldaan in de namiddag aan.

We nemen onze intrek in een mooie hostal waar we nadien gezamenlijk met de andere gasten avondmalen.

Dag 6

Chugchilán – Latacunga

Niets aan te doen! Onze bus vertrekt ’s morgens om 5 uur en tegen de middag zijn we reeds in Latacunga. Er kan even gerust worden en dan verkennen we toch de stad. We bezoeken Parque Vicente Leon, Pasaje Catedral, Casa de la Cultura en de overdekte vleesmarkt. We nemen het almuerzo in een klein restaurantje en tot aan het avondeten gaat ieder zijn gang.

Dag 7

Latacunga

We proberen vandaag  de Cotopaxi een eind te beklimmen. We gaan niet tot aan de top want die bevindt zich op 5911m. Vanuit Latacunga is het een eind rijden tot aan de zuidflank van de Cotopaxi. De wagen parkeren we op 4500m hoogte en van daaruit stappen we eerst tot aan de refugio. We checken of iedereen nog OK is en dan beginnen we er aan. Op deze hoogte zal er wellicht sneeuw liggen maar het kan ook zijn dat we zelf in een sneeuwstorm terecht komen, maar  we hebben voldoende en ervaren gidsen mee. We trachten tot aan de gletsjer te geraken en dat is al een fantastische ervaring.

Eens terug in de refugio denken we enkel nog aan opwarmen en eten.

’s Avonds zoeken we een gezellig restaurant op en laten de verhalen de vrije loop!

Dag 8

Latacunga – Amazone

De grote verplaatsing die we vandaag maken, zorgt ervoor dat we de ganse dag reizen.

In het kort: van Latacunga gaat het naar Ambato, van Ambato naar Baños. Van daaruit reizen we naar Tena via Puyo, van Tena naar Rio Barantilla en daar nemen we de boot Barantilla naar Runa Huasi, onze verblijfplaats.

Runa Huasi biedt cabañas aan die door de indigenas zelf worden uitgebaat.

Dag 9

Runa Huasi

Na het ontbijt trekken we met onze plaatselijke gids over de rivier en laten ons afzetten aan de start van onze dagtocht. We klimmen en we dalen, we stappen snel en langzaam, we kijken, we ruiken, we voelen en we luisteren naar onze gids die bij fauna en flora een zeer goede uitleg geeft.

Op de middag hebben we tijd om even in een frisse rivier te zwemmen en te picknicken. Nadien gaat de tocht gewoon door.

De boot brengt ons vervolgens terug naar af!

Dag 10

Runa Huasi

We krijgen hetzelfde scenario als gisteren in die zin dat we de ganse dag zullen vergezeld worden door indianen die in de omliggende communes wonen. Zij nemen ons eerst mee naar een opvangcentrum voor wilde dieren. Deze dieren leefden aanvankelijk in dewouden maar werden er door mensen weggehaald om in een zoo of bij hen thuis te leven. Nadien werden ze tot last…

Maar we mogen ook een kijkje nemen bij een familie thuis waar men ons alles toont en leert over de plaatselijke gebruiken.

In de namiddag zullen we dan de grote rivier afvaren op grote opgeblazen banden. Fun verzekerd!

Dag 11

Jungle – Guamote

We maken de reis in tegenovergestelde richting om uit de jungle te geraken. Eerst varen we met de boot tot in Baranilla. Van daaruit nemen we verschillende bussen, eerst tot in Tena, vervolgens naar Puyo, dan naar het grotere Baños om uiteindelijk in Guamote aan te komen. We zullen nu wel vertrouwd zijn met het openbaar vervoer in Ecuador.

Guamote ligt op 3050 meter hoogte en dat voel je.

We verkennen de omgeving en wandelen tot aan het plein rond het treinstation.

Eten doen we in onze hostel.

Dag 12

Guamote

We willen er vroeg bij zijn want een markt als deze van Guamote zie je nergens ter wereld. Zij is zo uitgestrekt dat ze het hele dorp beslaat. Niet alleen het textielgedeelte is zeer mooi maar ook de talrijke geïmproviseerde restaurantjes zijn de moeite waard. We willen zeker over de dierenmarkt lopen waar we schapen, koeien, stieren, lama’s en veel, heel veel Guinese biggetjes zien verhandelen.

Na de middag storten we ons in een nieuwe uitdaging. We rijden met de bus tot aan de voet van de Chimborazo. Dit is de hoogste vulkaan in de Andes en meet 6310 meter. Uiteraard beklimmen we deze reuzebergniet. We willen enkel enkele honderden meters overbruggen en stappen van aan de parking tot voorbij de Whymper Refugio die op exact 5000 meter gelegen is. De dappersten kunnen nog even hogerop tot waar de gids het toelaat. Hier voel je de ijle lucht en het tekort aan zuurstof. We stappen, gewild of niet, een heel stuk langzamer.

Het avondmaal hebben we wel verdiend en vermits het morgen niet minder spectaculair zal zijn, kruipen we op tijd onder de wol.

Dag 13

Guamote - Achupallas

We rijden vandaag naar het iets zuidelijker gelegen Alausi. Daar hebben we afgesproken met onze plaatselijke gids en doen we aankopen voor de volgende drie dagen.

’s Middags eten we in Alausi en als het die dag zondag is, maken we ook een adembenemende rit met de trein naar Nariz del Diablo.

Met plaatselijk vervoer rijden we de vallei uit en komen in de late namiddag aan in Achupallas, een godvergeten dorp, maar o zo mooi als vertrekpunt voor een driedaagse over de Paramo.

Dag 14, dag 15

Achupallas – Cuchicorral – Paredones

We wachten tot de ezels geladen zijn met rugzakken, tenten, hout, etenswaren en noem maar op. Naast de gids gaan er ook een kokkin en twee mannen te paard mee.

De eerste dag zullen we 5 uren stappen, de tweede dag 7 uren, maar tegen een zeer verdraaglijk tempo. Het hoge gras van de Paramo laat ook geen wedstrijdritme toe.

We lopen over en onder de oude Incaweg die van Cusco in Peru naar Ingapirca in Ecuador liep en mee moest zorgen voor een vlotte uitbreiding van het Incarijk.

We lopen op een hoogte tussen 3500 en 4000 meter en dat betekent dat het koud en nat kan zijn. Gelukkig zijn we hierop voorbereid.

Dag 16

Paredones – Cuenca

De laatste dag stappen we nog een drietal uurtjes alvorens in Ingapirca aan te komen. Ingapirca is een Quechua woord voor 'Incamuur'. Het is een Inca constructie, gemaakt in het begin van de zestiende eeuw na Christus kort voor de komst van de Spanjaarden in dat gebied. Er wordt vermoed dat het gebouw ooit diende al observatorium voor de zon en de maan.

Wij bezoeken het alvorens de bus te nemen naar Cuenca.

We zullen onze tijd nodig hebben om te recupereren, grondig te douchen en een welverdiend restaurant op te zoeken.

Dan duiken we even de nacht in en kijken wat Cuenca aan ambiance te bieden heeft.

Dag 17

Cuenca

Deze mooie koloniale stad nodigt uit tot een grondige verkenning. Vanuit het oude historische centrum gaan we langs de oever van de Rio Tomebamba tot aan de werkplaatsen en winkels waar de bekende ‘Panama’hoed wordt gemaakt. In dezelfde straat maken we ook tijd om het zeer mooie en goed opgebouwde etnologische museum te bezoeken.

Dit wordt een dag van rondkuieren en genieten.

We doen het zeer rustig aan omdat we morgen een lange verplaatsing moeten maken.

Dag 18

Cuenca – Puerto Lopez

We bezochten reeds de Amazonejungle. We beklommen vulkanen op de Andes hoogvlakte. Nu verplaatsen we ons naar de Westkust aan de Stille Oceaan.

We vertrekken op tijd, rijden over Guayaquil, de tweede grootste stad van Ecuador en komen in de namiddag aan. We zoeken ons paradijselijke hotelletje op, gelegen aan het strand.

Vandaag genieten we nog enkel van de zon en van alles wat zo’n fantastisch strand te bieden heeft.

Dag 19

Puerto Lopez

Dit is een bijzondere dag. We varen een 40-tal kilometer de oceaan op tot aan het eiland Isla de la Plata. Onderweg is de kans zeer groot dat we bultrugwalvissen in het vizier krijgen. Adembenemend, zonder twijfel.

Maar ook Isla de la Plata is zeer bijzonder. Je kan het ook Klein Galápagos noemen. De verscheidenheid aan dieren is er minder groot, hier zijn het vooral vogels, maar het principe van Galapagos, namelijk het uitblijven van natuurlijke vijanden, is er ook van toepassing. Daarom wordt iedereen zeer uitgebreid gecontroleerd bij aankomst. We zien de verschillende soorten jan-van-gents, albatrossen en fregatvogels.

Nadien varen we langs het eiland om te snorkelen en een prachtige wemeling van vissen te observeren.

Dag 20

Puerto Lopez

We blijven nog even. De zee, het strand geven ons nieuwe energie en tegelijkertijd vinden we hier rust. Maar er blijft zoveel te zien.

We volgen zolang we kunnen de kustlijn, wandelen daarbij over het strand of gaan over de rotsen wanneer dit noodzakelijk is.

’s Middags picknicken we en later laten we ons oppikken om naar Agua Blanca te gaan. Niet alleen kunnen we daar even kennismaken met de vroegere indianenbevolking maar er bevindt zich daar ook een zeer mooie lagune met zwavelhoudend water, goed voor je huid.

Dag 21

Puerto López – Guayaquil – Madrid

Intercontinentale vlucht

Dag 22