Nepal

Hoogtepunten:

• Aan de voet van het Himalayagebergte mogen staan, in de ijle lucht, goed ingeduffeld maar met ontzag voor de sterkte en de grootsheid van de natuur.

• De Langtangvallei werd door de aardbeving van april 2015 zeer zwaar getroffen. We zijn getuigen van  het leed van deze mensen maar we laten ons medeleven blijken en kunnen door deel te nemen aan het toerisme de wederopbouw helpen.

• De drie koningsteden, Kathmandu, Baktapur en Patan zijn pareltjes van bouwkunst en Newar vakmanschap. Tempels en paleizen tonen de macht en de grootsheid van weleer.

• Hier leven religies samen alsof er alleen maar vrede kan bestaan. Zij mengen zelfs karakteristieken om een nog rijker resultaat te bekomen.

Dag 1

Intercontinentale vlucht

De vlucht vertrekt vanuit Parijs Charles de Gaulle met een tussenlanding in Delhi om pas de volgende morgen aan te komen in Kathmandu.

Dag2

Kathmandu

Eens onze bagage is afgezet in Hotel Manaslu en wij ons opgefrist hebben, verkennen we onmiddellijk de nabijgelegen Thamelwijk. Hier barst het van de winkeltjes en restaurantjes. Er heerst een drukte van jewelste, maar een drukte die niet echt stoort.

Dag 3

Na het ontbijt in ons hotel staat de Engelstalige gids reeds klaar en brengt ons tot bij onze privébus. Er staan drie heel belangrijke sites op ons programma.

We rijden eerst naar Pashupatinath. Dit is een van de heiligste Hindoetempels van Nepal, gelegen aan de Bagmati Rivier. Vroeger gebeurden hier dagelijks meerdere lijkenverbrandingen maar door de schaarste van het hout en de vervuiling van de rivier is dit sterk afgenomen. We lopen verder door en doorkruisen de stoepa ‘s waar de ‘heilige’ mannen of de Sadhu’s hun intrek hebben genomen.

We nemen opnieuw de bus en stoppen nu aan de Tibetaanse wijk waar de grootste stoepa van Nepal gebouwd werd: Bauddhanath. Net zoals de honderden monniken die hier al biddend rond de stoepa lopen, maken wij dezelfde beweging. Iets verder nemen we het middagmaal vanop een dakterras waar we het ganse schouwspel goed kunnen overzien.

Tot slot rijden we door naar Swoyambunath. Dit boeddhistische tempelcomplex staat op het hoogste punt van Kathmandu. De structuur van de stoepa lijkt erg eenvoudig, maar het is een immense complexe, fysieke representatie van de boeddhistische kosmos.

Tegen de avond keren we terug naar de Thamelwijk maar gaan toch vroeg slapen want morgen start de trekking.

Dag 4

Kathmandu- Shyabrubensi (1420m)

Efficiënt gepakt en gezakt verlaten we ons hotel. Alles wordt op de bus geladen en gids, sherpa en dragers zijn present.

We rijden de vallei van Kathmandu uit en trekken ettelijke uren verder door een prachtige natuur. Eindelijk krijgen we de Himalayaketen in het vizier en naderen Shyabrubensi, de startplaats van de Langtangtrekking.

We overnachten in een simpel hotelletje en nemen wellicht één van onze laatste douches voor we ons bed inkruipen.

Dag 5

Trek naar Sherpagaon (2380m)

Dag 6

Trek naar Thyangsyapu (3140m)

Dag 7

Trek tot Kyangjen Gompa (3960m)

In drie dagen tijd zijn we 2540m gestegen. Dat is niet niks en daarom moeten we zeer goed letten op de snelheid waarmee we stappen, onze ademhaling controleren en voldoende vocht innemen. De dragers lopen steeds met de rugzakken en etenswaren voorop. Gemiddeld stappen we 5 à 6 uren per dag en ieder middag lassen we een welgekomen rustpauze in. De hostels waar we verblijven zijn proper maar zeer sober. Het is daar dat de sherpa’s ons avondmaal bereiden.

Dag 8

Kyangjen Gompa

Vandaag beslis je zelf wat je zal doen, afhankelijk weliswaar van de fysieke conditie waarin je je bevindt. Loopt alles nog steeds op wieltjes, dan ga je mee de top achter het hotelletje beklimmen.

Dat is de met morenen bedekte berg ten noorden van Kyanjing Gompa (4.300m). Vanaf dit punt heb je een schitterend uitzicht op de Kyanjin Ri (4.778 m.), de Langtang Lirung en de grote gletsjers die aan de voet van deze bergen liggen.

Wanneer het weer meezit, ben je enkele uurtjes later weer beneden.

Dag 9

Trek naar Lama Hotel (2380m)

Dag 10

Trek naar Khanjim (2235m)

Dag 11

Trek naar Shyabrubensi (1420m)

Dalen gaat misschien iets sneller, maar is daarom niet minder vermoeiend. We logeren opnieuw in leuke maar sobere hostels waarin het haardvuur ’s avonds steeds zeer welkom is. Ook voor de gids, de sherpa’s en de dragers zijn dezelfde rollen weggelegd als tijdens de klim.

Dag 12

Shyabrubensi – Kathmandu

De weg om uit Shyabrubensi te vertrekken is onverhard en zeer nauw. Het is ook op die plaats dat de regen voor kleine aardverschuivingen kan zorgen, waardoor al het vervoer komt vast te zitten.

De rit duurt om en bij de 7 uur vooraleer we in Kathmandu aankomen.

We nemen onze intrek in hetzelfde hotel en kunnen maar aan twee dingen denken: een goede douche en een zacht bed. Daarvan genieten we dan ook .

Dag 13

Patan

We hebben tijd om wat uit te slapen want de bus vertrekt pas om 09u30.

Vandaag bezoeken we Patan, een van de drie koningssteden. Patan wordt ook de ‘Stad der schoonheid’ genoemd en dit kunnen we volledig beamen.

Eerst bezoeken we de Gouden Tempel (Kwa Bahal) en van daaruit stappen we Durbar Square op. Hier staan tempels, paleizen en pagodes zoals de residentie van de Malla-dynastie.

Na de middag vertrekken we alweer en maken een stop in de plaatsjes Bungamati en Khokana. Hier wemelt het niet meer van de toeristen en maken we rustig kennis met verschillende Nepalese ambachten en gebruiken.

In de late namiddag komen we in het hotel aan vanwaar we weer vertrekken naar de Thamelwijk om er een nieuw restaurant op te zoeken.

Dag 14

Bakthapur

Ook Bakthapur, de derde koningsstad staat op ons lijstje. We zien er opnieuw vele tempels en paleizen maar zien er ook vele rituelen voltrekken. De mensen offeren er de ganse dag door. Hier zien we ook hoe gedreven kunstenaars prachtige mantra’s schilderen. Ook een bezoek aan de pottenbakkerswijk mag niet ontbreken.

Op de middag zoeken we weer een gezellig restaurant op en eten een typisch Nepalese schotel.

De bus brengt ons weer veilig bij het hotel.

Deze avond zijn we te gast in een Newarpaleis waar we de kunst van het Nepalees eten onder de knie moeten krijgen. De maaltijd zal bovendien opgefleurd worden met dans en zang.

Dag 15

Kathmandu – Delhi

Delhi – Parijs

Parijs – Brussel

Na afscheid genomen te hebben van al onze Nepalese vrienden, vertrekken we richting luchthaven.