Bolivië Reisinfo

Hoogtepunten

• La Paz, het Titicacameer, Salar de Uyuni, Potosi:  het zouden allemaal wereldwonderen kunnen zijn. Zo uniek en zo speciaal zijn deze plaatsen: de hoogste, de diepste, de weidste, of de gevaarlijkste. Je beleeft het allemaal en enkel in Bolivia.

• Degenen die ooit Cuba bezochten, werden iedere dag geconfronteerd met de leidersfiguur Che Guevara. In Bolivia maak je het vervolg mee van zijn levensverhaal en gaan we hem drie dagen achterna. We bezoeken plaatsen waar hij gevochten heeft, getroffen werd, gevangen zat en vermoord werd.

• Op deze reis komen we veel in contact met de Boliviaanse bevolking. We merken de verschillen tussen het stads- en het plattelandsleven van de bewoners. Maar allen houden ze nog zeer sterk vast aan hun religie en tradities.

• Het hoogtepunt van de reis is toch wel de tocht over de Salar de Uyuni. We zien meer dan de Salar. We bezoeken tal van natuurlijke nevenverschijnselen, beelden die niet meer van je netvlies zullen loskomen.

• Bolivia vraagt een fysieke inspanning van iedere reiziger maar  een goede dosering van de activiteiten, een verstandige opbouw van de reis en de nodige rustpauzes maken er een onvergetelijk verblijf van.

Dag 1

Intercontinentale vlucht

Brussel – Madrid

Madrid – Lima

Dag 2

Santa Cruz

Vlucht: Lima - Santa Cruz

Een goed hotel doet de vermoeidheid van de vlucht snel vergeten.

Verkenning Santa Cruz de la Sierra, de grootste stad van Bolivië en de snelst groeiende van Zuid-Amerika.

Dag 3

Santa Cruz – Samaipata

Taxi en bus (openbaar vervoer).

Dag 4

Samaipata

We maken een mooie Bella Vista tocht met een deskundige gids door het omliggende gebergte.

Dag 5

Samaipata – La Higuera

We volgen de oude handelsroute tot in Villagrande, maar reizen ook in de voetsporen van Che Guevara die hier in naam van het communisme gestreden heeft, verraden en gedood werd. In dit plaatsje bevindt zich een museum over Che Guevara en staat het ziekenhuis waar Che werd opgebaard.

Dag 6

La Higuera – Villa Serano

We dalen af in de Quebrada del Churo. Hier heeft Che zijn laatste gevecht gehouden, werd hij gewond en gevangen genomen.

Als toemaatje brengen we een bezoek aan het museum met de grootste Charango, een heel klein  snaar- instrument .

Dag 7

Villa Serano – Sucre

Dit is de laatste etappe van de Oude Handelsroute, met de laatste mooie landschappen, de laatste mooie vegetatie die we in deze streek te zien krijgen.

Later verkennen we Sucre, de wettelijke hoofdstad van Bolivia en de hoofdstad van het departement Chuquisaca. Hoewel Sucre officieel de hoofdstad is, is de regering in La Paz gevestigd. De enige overheidsinstantie van belang in Sucre is het hooggerechtshof.

Wij bezoeken het Museo Etnografica, de Casa Libertad, het Museo del Traje, de Mercado en het Parque Libertad.

Dag 8

Sucre

We doen het rustig aan want morgen starten we met het ‘echte’ werk. Sucre heeft echter voldoende geschiedenis en cultuur te bieden om een hele dag te vullen.

Dag 9

Sucre – Potosi

In drie en een half uur rijden we van Sucre naar Potosi.

Onmiddellijk na onze intrek in het hotel, laten we ons naar de zilvermijn van Potosi voeren. We krijgen aangepaste kledij, instructies, kopen sigaretten en rum aan voor de mijngod El Tio en dalen af…

Dit vergeet je nooit meer.

Dag 10

Potosi – Tupiza

In de voormiddag lopen we nog enkele uurtjes rond in Potosi en bezoeken en bezichtigen el Convento Santa Teresa, vroeger een slotklooster met enorme rijkdommen  en de Casa de la Moneda.

Vervolgens nemen we het openbaar vervoer naar Tupiza, de plaats waar onze meerdaagse excursie over de Salar de Uyuni zal starten.

Dag 11

Tupiza – Quetena

We bezoeken onder andere Palala, Sillar, Awanapampa, Cerillos, San Pablo, San Antonio

Dag 12

Quetena – Huayllajara

We reizen langs Laguna Kollpa, Laguna Hedionda, Hot Springs, Desierto de Dali, Laguna Verde, Licancabur Volcano, Geysers

Dag 13

Huayllajara - Puerto Chuvica

We maken kennis met Laguna Colorada, Desierto de Siloli, Árbol de piedra, Lagunas Altiplánicas with flamingos, Ollague Volcano, San Juan, Salar de Chaiviri

Dag 14

Puerto Chuvica - Uyuni

We bezoeken Sunrise in the Uyuni Salt flat, Incahuasi island, Hotel de Sal (Museum), Ojos de sal

Dag 15

Uyuni – La Paz

We rijden voor één keer met de nachtbus maar dit gebeurt in een konvooi van een twintigtal bussen.

Dag 16

La Paz

Tegen de ochtend zijn we in la Paz en laten ons met de taxi naar ons hotel voeren. In de voormiddag slapen we nog wat bij en na een restaurantbezoek trekken we de stad in.

Tranquilo - rustig. Dat is het kernwoord van La Paz. Rustig aan. De officieuze hoofdstad van Bolivia is de hoogst (3660m) gelegen miljoenenstad ter wereld. En dat merk je, als je je overmatig inspant. Je zult niet de eerste bezoeker zijn die er last krijgt van hoogteziekte.

La Paz geeft ook een chaotische indruk en je kan er snel je weg verliezen. We bezoeken de heksenstraatjes, la Catedral en el Palacio.

Tot slot klimmen we tot aan El Mirador waar we een prachtig uitzicht over de stad hebben.

Dag 17

La Paz

Nu we toch behoorlijk geacclimatiseerd zijn, maken we een uitstap naar Chacaltaya op 5300m, de hoogste skipiste ter wereld maar vandaag niet meer in dienst wegens gebrek aan sneeuw.

Dag 18

La Paz – Copacabana

Drie uur rijden we tot aan Copacabana, gelegen aan het Titicacameer. Tegen de middag zijn we er en we hebben bijgevolg ruimschoots de tijd om op verkenning te gaan. We zijn getuigen van een autowijding die er zeer folkloristisch aan toe gaat.

Dag 19

Copacabana

We nemen de boot en varen een heel eind het Titicacameer op tot aan het heilige eiland, Isla del Sol. We laten ons afzetten aan de noordkant en doorkruisen het hele eiland. Hier leven nog verschillende traditionele volkeren. We bezichtigen  enkele precolumbiaanse ruïnes en genieten van prachtige vergezichten.

Dag 20

Copacabana – La Paz

In de voormiddag klimmen we naar boven tot  El Calvario en dalen weer af via Boca del Sapo. Dit zijn beide sjamaanoorden waar iedere Boliviaan ooit wel zal geweest zijn. Er wordt gebeden en geofferd voor alles wat je wenst en voor wat je maar ooit zou kunnen overkomen.

Kort na de middag zitten we al op de bus naar La Paz.

Dag 21

La Paz

Alvorens naar huis te vertrekken, willen we nog eens stunten. De weg van La Paz naar Coroico was de gevaarlijkste weg ter wereld en juist daardoor werd hij een populaire toeristische attractie: 'Death Road'. Hij is zeventig kilometer lang met een kleine 300 verkeersdoden per jaar.

Nu rijden er zo goed als geen auto’s meer, enkel nog fietsen.

Je hebt na een paar kilometer al kramp in je handen van het remmen. De weg onder de wielen van je mountainbike loopt zo steil naar beneden dat je aandacht geen moment kan verslappen. Eventjes de handrem loslaten en je bent ‘verloren’.

De Death Road voert je rechtstreeks vanuit het hooggebergte de tropen van de Amazone in. Niet alleen het landschap, maar ook het klimaat verandert zienderogen tijdens de afdaling.

Dag 22

La Paz

Rust, zalig nietsdoen of eventueel shoppen…

Dag 23

La Paz – Madrid

Dag 24