Jordanië

Hoogtepunten:

• We hoorden allemaal over Petra, Wadi Rum, de Dode Zee en de Romeinse stad Jerash, maar het met je eigen ogen zien en beleven, is een heel aparte ervaring.

• We schenken veel aandacht aan fauna en flora, meer dan aan woestijnzand en vervelende vliegjes. Daarvoor gaan we van het begane pad af en zoeken we enkele prachtige natuurreservaten op.

• Uiteraard is Petra ‘het’ hoogtepunt. De ontdekking ervan wanneer je door de Siq loopt, is onvergetelijk.

• We overnachten op enkele meters van de Dode Zee en zien aan de overkant Israël liggen.

• Als we geluk hebben, zien we de woestijn in bloei. Er overnachten is al een belevenis op zich.

Dag 1

Intercontinentale vlucht

We vliegen met Turkish Airlines van Brussel naar Istanbul en vandaar naar Amman.

Op de luchthaven staat men ons op te wachten en rijden we naar Madaba waar onze rondreis zal starten.

Veel tijd is er niet meer,  want ondertussen is het al middernacht geworden.

Dag 2

Madaba

We ontbijten op het dakterras van het hotel.

In de voormiddag plannen we een bezoek aan de stad Madaba, gekend voor haar mozaïeken waarvan de bijzonderste zich in de Saint George Church bevinden.

Lunch in een Jordaans restaurant.

’s Namiddags begeven we ons naar Mount Nebo waar Mozes het Beloofde Land aanschouwde en rijden we door naar Bethany. Hier aan de Jordaan verenigen Oud en Nieuw Testament zich door het ten hemel opstijgen van Elias en het doopsel van Jezus.

Het avondmaal is in buffetvorm in het meest gekende restaurant van Madaba: Haret Jdoudna.

Dag 3

Madaba – Jerash - Um Quais - Ajloun Forest Reserve

Na het ontbijt vertrekken we richting het noorden van Jordanië, waar we een bezoek brengen aan de

Romeinse site Jerash. Dit is één van de best bewaarde Romeinse sites ter wereld.

We rijden nog noordelijker om de ruïnes van de oude stad Um Quais te bezichtigen. Van hieruit kan je genieten van een prachtig zicht over de Golan hoogvlakte.

We keren terug richting Amman en houden vervolgens halt in het Ajloun Forest Reserve.

We nemen het avondmaal in het Reserve alvorens een nachtelijke excursie aan te vatten op zoek naar nachtdieren. De tocht gebeurt onder begeleiding van een Engelstalige natuurgids.

Dag 4

Ajloun Forest Reserve-Feynan

Ontbijt in het Reserve.

We maken een tocht van 3 uren om de typische flora te bewonderen en vogels te spotten en nadien nemen we een picknick in het Reserve.

We vertrekken nu in zuidelijke richting op de Koningsroute, met als eindbestemming het Dana natuurreservaat. Onderweg steken we de kloof van Wadi Mujib over, ook wel de Grand Canyon van het Midden-Oosten genoemd. Via de kloof gaat het naar Kerak, waar een imposant kruisvaarderskasteel staat. Keraks bekendste bewoner was Reinoud van Châtillon die berucht was om zijn wreedheid. Hij werd door Saladin persoonlijk terechtgesteld.

Hier nemen we onze picknick.

We kruisen het plateau en belanden zo op de Dead Sea Highway. Op enkele kilometers van onze bestemming stappen we over op 4 x 4 vervoer en bereiken wij de sprookjesachtige Feynan lodge.

Dag 5

Feynan - Petra

Na het ontbijt maken wij ons klaar voor een dagtocht doorheen Wadi Ghwayr waarvoor we zowel onze wandelschoenen als ons zwempak nodig hebben. Hier komen natuurliefhebbers geheel aan hun trekken. We worden vergezeld van een Engelstalige natuurgids die uitleg geeft bij de typische fauna en flora. Onderweg wordt er een picknick aangeboden met ter plaatse op bedoeïenenwijze gebakken brood. Waar het water in de kloof te hoog staat, zullen we moeten zwemmen om onze tocht verder te kunnen zetten.

In het dorpje Mansoura wacht de bus ons op en gaat de rit naar Petra, waar weonze  intrek nemen in het hotel en een restaurant opzoeken.

Dag 6

Petra

We krijgen onze toegangsticketten en genieten een ganse dag van al het moois dat Petra te bieden heeft. Deze fascinerende roze stad werd volledig uitgehouwen uit de bergen en recent benoemd

tot één van de 7 wereldwonderen. We wandelen eerst door de Siq, een 1,2 km lange kloof in het rotsmassief, alvorens de prachtige paleizen, graven en tempels uit de tijd van de Nabateeërs en de Romeinen te bezoeken.

Lunch ter plaatse. Wie nog energie over heeft, kan ook het klooster bezoeken. Je moet daarvoor wel een trap beklimmen met maar liefst 788 treden.

Dag 7

Petra – Wadi Rum

Vandaag rijden we nog zuidelijker en ontdekken  de adembenemende woestijn van Wadi Rum. Hier werd ook de film ‘Lawrence of Arabia’ gedraaid of toch enkele scènes uit de film.

Na het overladen van de bagage rijden we de ganse dag met een terreinwagen door deze fascinerende woestijn. Lunch nemen we in de woestijn.

Na een mooie zonsondergang voert men ons naar het bedoeïenententenkamp. We eten er zoals de bedoeïenen dat al honderden jaren daarvoor deden en blijven nog lang  nagenieten van een nooit geziene sterrenhemel alvorens onder het tentzeil te kruipen.

Dag 8

Wadi Rum – Akaba – Dode Zee

Tijdens het ontbijt worden de kamelen aangebracht waarmee wij de 2 uur durende terugtocht

naar het Visitors Centre zullen aanvangen. Het hoeft geen betoog dat dit een zeer bijzondere ervaring is.

Eenmaal uit de woestijn staat er vervoer op ons te wachten om via een ommetje langs Akaba de hele tocht naar het noorden terug aan te vatten. Lunch in Akaba.

Over de Dead Sea Highway rijden wij tot in het natuurreservaat van Wadi Mujib. De Siq of kloof bevindt zich op 410 m ‘onder’ de zeespiegel.

Na de zoutervaring van de Dode Zee nemen we het avondmaal in het Wadi Mujib Chalet complex.

Dag 9

Dode Zee - Amman

Ontbijt in het hotel.

We trekken er weer op uit voor een 4 uur durende Canyontrail doorheen en over de Wadi. Opnieuw zijn zowel stapschoenen als ons zwempak een noodzaak. Deze tocht gebeurt onder de deskundige

begeleiding van een Engelstalige gids.

Na de lunch in het hotel hebben we nog tijd om te verpozen in de Dode Zee en vervolgens vat de rit aan naar Amman, de hoofdstad van het Koninkrijk Jordanië.

Het is al laat en daarom nemen we het avondmaal in het hotel. Morgen hebben we tijd om de stad te verkennen.

Dag 10

Amman

Na het ontbijt in het hotel lopen we door het centrum van Amman. Amman heeft veel te bieden: de Citadel, het Roman Teatre, Hashemite Square, de Al Malek Faisal Street, Habibah, Gold Souk en de King Hussein mosque.

We lunchen in het centrum in een typisch straatrestaurant waar alle typische gerechtjes nog eens gesmaakt worden. ’s Namiddags trachten we een heel andere kijk te krijgen op Amman en zijn inwoners en rijden we tot aan het Wakalat shopping district waar we de Mecca Mall binnenstappen.

Eens terug in het hotel, maken we ons op voor een derwisjshow en zullen we het avondmaal in een

gekend restaurant in het stadscentrum van Amman nemen.

Dag 11

Amman – Istanbul -  Brussel

Ontbijt in het hotel.

Transfer naar de luchthaven en terugvlucht van Amman naar Brussel met aankomst