Filipijnen - Eiland Luzon Reisinfo

Dag 1

Vlucht

Meestal vliegen we van Brussel naar Bangkok, om van daaruit verder door te vliegen naar Manilla.

Dag 2

Vlucht, aankomst in Manilla.

We maken een wandeling door de oude stad, ook wel Intramuros of Walled City genoemd.

Vooral kerken, zoals de manila Catedral zijn overgebleven uit de Spaanse periode, 1521-1898

Maar ook Chinezen, Nederlanders, Britten, Amerikanen en japanners hebben hun stempel gedrukt.

Dag 3

Daguitstap Manilla naar Corregidor Island

Corregidor Island, een ruig, bebost eiland op ongeveer 48 kilometer van Manilla, is misschien wel de belangrijkste locatie van de Filipijnen in de Tweede Wereldoorlog. Het was het hoofdkantoor van generaal Douglas MacArthur tot 1942. Corregidor werd nadien ingenomen door de Japanners en  tot januari 1945 bezet door Japanse troepen.

Dag 4

Manilla - Clark Freeport

Een typische verplaatsing dag met privébusje waardoor we kunnen halthouden waar we willen.

Dag 5

Daguitstap naar de vulkaan Pinatubo.

Om 5 uur ’s morgens gaan we op pad om deze vulkaan die in 1991 uitbarstte, te bezichtigen.  Dit was een van de grootste en meest explosieve uitbarstingen van de 20e eeuw. De effecten van de uitbarsting waren wereldwijd merkbaar. Grote hoeveelheden fijnstof werden de stratosfeer in geslingerd.

Vanaf het startpunt in Tarlac rijden we per jeep door een indrukweekend maanlandschap van as naar het startpunt voor een 2 uur durende wandeltocht naar de kraterrand van de “Sleeping Giant”.

Dag 6

Clark Freeport - Vigan

Vandaag maken we een lange rit van wel 8 uren naar Vigan. Dit is de mooiste en best bewaarde Spaanse koloniale stad van de Filipijnen.

Dag 7

We bezoeken Vigan.

Met meer dan 200 huizen die nog bewaard zijn gebleven uit de Spaanse koloniale periode, is Calle Crisologo de must-go spot in Vigan geworden.

Maar ook Syquia Mansion, het Crisologo Museum, de Villa Angela Heritage House, de Bantay Church Bell Tower en het  Padre Burgos House zijn historische parels.

We eindigen op Mindoro Beach met zijn zwarte zand.

Dag 8

Vigan -  Sagada.

We rijden door het gebergte!

Niet alleen het landschap is adembenemend maar ook de dorpjes waardoor we rijden zijn heel authentiek.

Dag 9

Hanging Coffins

In plaats van in de grond te worden geplaatst, worden de doodskisten in de grotten of op de kliffen gehangen, vlakbij de hangende doodskisten van hun voorouders. Het Sagada-volk beoefent dergelijke begrafenissen al meer dan 2000 jaar en sommige doodskisten zijn meer dan een eeuw oud.

Dag 10

Kiltepan Rice Terraces

Deze daguitstap brengt ons naar de mooiste rijstvelden ter wereld.

Ook de Bokong Falls en de Sagara ondergronse rivier kunnen een goede wandelaar bekoren.

Dag 11

Rit naar Banaue

De weg kronkelt zich vandaag eindeloos door de valleien, over de heuvelflanken doorheen een adembenemend landschap van kleine dorpjes afgewisseld met groene rijstvelden. Dit wordt een erg lange rit tot in Banaue!

Dag 12

Stairways to the Sky

We bezoeken de omgeving van Banaue en stappen daarvoor naar de Batad Rice Terraces, Stairways to the Sky.  Van daaruit gaan we terug naar Banaue View Point…wat een zicht!

Tot slot moeten we zeker het Museum of Cordillera Sculpture bezoeken…heel bijzonder!

Dag 13

Banaue - Dipaculao

Weer een forse trip van 5 uur, maar die sparen we dan later uit wanneer we terugrijden richting Manilla.

We rijden tot in Dipaculao om daar van het strand en de zee te genieten!

Dag 14

Dipaculao Beach

Er staat een stranddag op het programma. Met andere woorden, even niets doen en batterijen opladen voor het laatste deel van deze adembenemende reis.

Dag 15

Dipaculao - Taal

Opnieuw een lange busrit richting het zuiden. We rijden voorbij Manila en eindigen in Taal.

Dag 16

Beklimming van de vulkaan Taal.

Men zegt wel eens dat het de kleinste actieve vulkaan ter wereld is. Hij ligt midden in het pittoreske Lake Taal, dat de kern vormt van een gigantische oude krater.

De laatste uitbarsting dateert van 13 januari 2020. Het valt nog maar te bekijken of we de toelating krijgen om er naartoe te varen en de beklimming aan te vatten.

Dag 17

Taal – Manilla

We rijden terug naar Manilla waar we in de namiddag een bezoek brengen aan de Chinese Dodenstad. Sommige graftombes hebben airco, andere een videorecorder, de meeste een wc. Het echte Filipijnse Chinatown, waar alle Chinezen samenkomen, ligt op een heuvel in het noorden van Manilla....

Dag 18

Vlucht

In de voormiddag kunnen we nog het Nationaal Museum van Manilla bezoeken en in de namiddag wordt het tijd om ons naar de luchthaven te begeven.

Vlucht   Manilla - Bangkok

Dag 19

Aankomst in Brussel

Variante

In plaats van de stranddag in Dipaculao kunnen we op het einde van de reis tot aan de Pagsanjan-watervallen varen. Deze zijn aan de Zuidoostelijke kant van het Laguna de Bay gelegen.