Cuba

Hoogtepunten:

• Je moet er geweest zijn om te beseffen hoe de Cubanen omgaan met hun joie de vivre!

• Wanneer je bij de Cubanen inslaapt, kun je je een idee vormen van hoe hun leven van na de revolutie er uitziet en welke invloed deze revolutie op hen heeft.

• We maken een reis doorheen de Cubaanse revolutie door steden en monumenten als de Plaza de la Revolution  in Havana, el Tren Blindado en het Mausoleum van Che Guevara in Santa Clara, la Comandancia de la Plata in de buurt van Bayamo en el Cuartel Moncada in Santiago de Cuba te bezoeken.

• Maar Cuba heeft ook natuurparken en niet te vergeten mooie witte stranden. Ze zijn niet altijd even gemakkelijk te bereiken maar wij slagen er wel in.

• En dan verlaten we even de platgetreden paden en doen we plaatsen als Remedios en Cabairen aan!

Dag 1

Intercontinentale vlucht

Tegen de middag vertrekken we, maken een tussenlanding in Madrid en landen toch in de vroege avond in Havana na een totale vluchtduur van 12uur en 30 minuten. Je wint nu eenmaal heel wat tijd wanneer je naar Latijns-Amerika vliegt!

Deze stad bruist ook nog ’s avonds laat en daarom vinden we vlug nog een restaurant.

Dag 2

Havana

Ieder jaar ziet Havana er mooier uit. De Malecon wordt stevig aangepakt en de grandeur van weleer verschijnt opnieuw.

Om het allemaal gezien te hebben, gaan we de ganse dag op stap. We savoureren de verschillende Plaza’s in Havana Vieja. ‘s  Middags eten we bij Doña Blanquita in een statig herenhuis op de Prado en vervolgen nadien onze weg door Havana Centro en Havana Vedado. We kijken eens binnen in het Capitool, het Museo de la Revolución en lopen over de Plaza 13 de Marzo.

We laten ons uitwaaien op de Malecon terwijl we de oceaan instaren en zoeken, hoe kan het anders, de Avenida Belgicá waar we opgewacht worden in een prima restaurant.

Dag 3

Havana – Viñalis

Vandaag gaan we  naar het noordwesten van Cuba. eerst met de taxi tot aan het busstation. Daar nemen we de Viazul-bus tot in Viñalis, een stadje midden de Mogotes. Dit is een kalkgebergte dat zich gevormd heeft nadat het water zijn werk gedaan heeft en ondergrondse rivieren en grotten hun erosiewerk verricht hebben.

We eten vlug bij onze gastfamilie, we slapen immers in ‘casas particulares’, en gaan dan snel het zwembad opzoeken van hotel  Jazmines. Heerlijk! Die duik doet ons al vlug de drukte van deze reisdag vergeten.

Ook ’s avonds eten we bij de mensen thuis. De zorg waarmee zij ons avondmaal bereiden is onbeschrijfelijk. daar hoort later op de avond nog een mojito of cuba libre bij terwijl we het straatgebeuren bekijken vanuit onze schommelstoel.

Dag 4

Viñalis

Onze gids, een buurjongen, staat al klaar om met ons de ganse dag rond te wandelen doorheen het onwezenlijke mooie landschap van Mogotes. Het is warm maar we nemen voldoende water en picknick mee en onderweg vinden we wel iemand die ons fruit wil verkopen. Dit is ook de tabakstreek en al vlug brengen we een uitgebreid bezoek aan een tabaksboer. We vragen en krijgen uitleg over het ganse productieproces.

Na de middag verkennen we ook de binnenkant van de Mogotes en dalen we af in een grot waar we zelfs even kunnen zwemmen. Velen maken hier ook tochten te paard maar ons lijkt het beter om dit te voet te doen.

Dag 5

Viñalis – Trinidad

Na een bijna te copieus ontbijt stappen we om 9 u op de bus richting Trinidad. ‘s Middags doen we ons te goed aan de klassieker: un bocadillo con queso y jamon en in de vroege namiddag komen we in Trinidad aan. Dit is de stad waar rijke plantage-eigenaren hun grote villa hadden. Daar verbleven in hoofdzaak vrouw en kinderen met een hele hofhouding terwijl de heer des huizes op het platteland vertoefde en daar de slaven liet werken op de suikerrietplantages.

Nog voor het donker wordt, lopen we over de plaza en werpen een blik in de kerk, het Palacio Brunet of Museo Romantico en het Museo Historico Municipal. We doen dit meer om de architectuur van deze gebouwen te bewonderen dan voor de lopende exposities.

We eten opnieuw in de casa particular en wandelen nadien naar de trappen vlakbij Plaza Mayor waar  elke avond live bandjes optreden waarop zowel door de lokale bevolking als door de toeristen de salsa wordt gedanst.

Dag 6

Trinidad

We gaan geen enkele uitdaging uit de weg en daarom rijden we met de fiets de Valle de los Ingenios in. Dit is zwaar labeur. Het is warm, de weg gaat op en neer en het is toch een eindje rijden. Onderweg pauzeren we tijdens het bezoek aan een gerestaureerde oude finca waar we de overblijfselen van het slavenkwartier en de suikerrietpers kunnen zien. Ook op onze eindbestemming nemen we dit waar en klauteren  hoog boven de plantage op de toren vanwaar de heer de ganse plantage in het oog hield. Hier in de buurt kunnen we eten en later rijden we op een gezapig tempo terug.

Deze avond stappen we de Casa de la Trova binnen waar we naar livemuziek luisteren, sol!

Dag 7

Trinidad

We blijven nog een dag in Trinidad omdat er zoveel te zien en te beleven valt.  Nu maken we een mooie tocht naar de Salto de Caburni. Daarvoor rijden we naar het Kurhotel  Escambray in het natuurpark Topes de Collantes. Kwade tongen beweren dat tegenstanders van het regime hier werden gebrainwasht. Voor ons is het de start van de wandeling naar een indrukwekkende waterval. We brengen hier een stuk van de namiddag door en klauteren vervolgens terug uit de vallei.

’s Avonds kuieren we opnieuw door Trinidad want hier valt altijd wel wat te beleven.

Dag 8

Trinidad – Remedios

Deze morgen nemen we opnieuw het openbaar vervoer, Viazul, en laten ons voeren naar Santa Clara. Deze stad speelde een zeer belangrijke rol tijdens de revolutie van de jaren 50. Hier was Che Guevara actief en vertrokken de verzetsstrijders richting Havana. We bezoeken er dan ook een aantal heel belangrijke monumenten en plaatsen zoals de Plaza de la Revolucion, het Mausoleum van Che en de Tren Blindado.

In de late namiddag zoeken we privévervoer en rijden we in noordelijke richting naar de kust tot in het mooie stadje Remedios. We worden er zeer hartelijk ontvangen. Nadat we de verschillende casas hebben bezocht, lopen we naar het centrale plein en zien er hoe de plaatselijke jeugd er tot ’s avonds laat flaneert.

Dag 9

Remedios

Dit moet een hoogdag worden in onze Cubareis. We equiperen ons met enkele liters water, zonnecrème en een picknick en nemen een plaatselijke taxi om ons tot Playa Brujas te laten voeren.

Na het checkpunt rijden we 50 km ver de oceaan in. We rijden daarvoor over de ‘pedraplen’, een immens e dijk met daarop een tweevaksweg. Op deze manier worden de eilandjes voor de kust verbonden met het vaste land. De toeristen die in de resorts op deze eilanden verblijven, komen toe met het vliegtuig.

We zoeken voor onszelf een mooi wit strand op en zwemmen en snorkelen er tot laat in de namiddag.

Bij onze terugkeer in Remedios doen we ons tegoed aan een heerlijke vismaaltijd en vermaken ons in de mooie bars rond de Plaza Central.

Dag 10

Remedios

Vandaag blijven we in de omgeving van Remedios en bezoeken enkel e oude industrieën. Daar hoort uiteraard de suikerfabriek van Caibarien bij. Deze fabriek werd enkele jaren geleden stopgezet en omgevormd tot een zeer didactisch museum. Je kan er alle stappen van het suikerproces waarnemen. Men toont niet alleen de werking van de huidige fabriek maar ook hoe het er aan toe ging in het verleden op de grote privéplantages. Hier staat tevens de grootste verzameling stoomlocomotieven van Cuba en wanneer er eentje in werking treedt, rijden we graag een eindje mee.

Caibarien zelf was vroeger een belangrijke havenstad met opslagplaaten, kades en mooie grote hotels. Daar schiet niets van over en we hebben de indruk door een spookstad te stappen.

’s Avonds na het avondmaal laten we ons initiëren in het salsagebeuren.

Dag 11

Remedios – Bayamo

We rijden een heel eind richting zuidwest en komen na een lange rit aan in Bayamo en passeerden onderweg de belangrijke stad Camaguey. Bayamo is onze uitvalsbasis om een kijkje te gaan nemen in de Comandancia de la Plata, het geheime hoofdkwartier van Fidel Castro en zijn guerrillastrijders na hun mislukte overtocht met de Granma vanuit Mexico.

Hier slapen we in een van de vele staatshotels in Cuba en je zal merken dat dit zijn eigen geplogenheden heeft.

Dag 12

Bayamo

We rijden met stevige taxi’s het Sierra Maestra-gebergte in. De weg is zeer steil en na een bewogen rit komen we aan in Villa Santo Domingo. Na kennis gemaakt te hebben met de gids vertrekken we onmiddellijk. Er staat ons een hele steile klim van een vijftal kilometer te wachten. Degenen die moeten afhaken, worden opgepikt door de jeep zodat we samen de laatste kilometers door het woud aanvangen en we plots oog in oog staan met de hutten waar het guerrillaleger zich verstopte voor de troepen van dictator Baptista en tevens hun offensieven voorbereidden. Indrukwekkend wat we te zien krijgen en de moeite van de beklimming waard.

’s Avonds verkennen we het wondermooie centrum van Bayamo en zoeken de plaats op waar nog een ander belangrijk wapenfeit zich heeft afgespeeld, namelijk de onafhankelijkheid tegenover de Spaanse bezetter.

Dag 13

Bayamo – Santiago de Cuba

Santiago de Cuba, de stad van vertier en feestgedruis, de stad van het allesoverheersende carnaval!

De afstand met Bayamo is niet zo groot en tegen de middag zijn we in onze casa.

Hier pleegden Santamaria en Fidel hun eerste aanslag. Zij bestormden op 26 juli 1953 de Moncada kazerne en dachten zo het leger te kunnen raken en het regime omver te werpen. Niets was minder waar. De rebellen werden opgemerkt en velen sneuvelden bij de eerste confrontatie. Tot de dag van vandaag kunnen we sporen van deze strijd zien wanneer we de kazerne bezoeken.

Nadien lopen we verder het centrum in tot op de Plaza Central waar we de Casa Diego Velasquez binnengaan. Dit is een van de mooist gerestaureerde Spaanse huizen waar de eerste gouverneur zijn intrek nam.

Na onze bezoeken zoeken we een goed restaurant op en tijdens onze terugweg lopen we nog even langs de beroemde Bacarditoren.

Dag 14

Santiago de Cuba

We laten ons van ’s morgensvroeg al rondrijden, want in en rond Santiago de Cuba is veel te zien. Onze eerste stop is het kerkhof Santa Ifigenia. Op dit grote monumentale kerkhof liggen tal van historische figuren alsook mensen uit de artistieke wereld begraven. José Martí, Carlos Manuel de Céspedes, Emilio Bacardí om er maar enkele te noemen en ook één van Cuba’ s bekendste zangers, Compay Segundo, ook wel bekend van de Buena Vista Social Club.

We rijden nu even buiten Santiago en lopen binnen in een van de grootste Spaanse forten, gebouwd om de haven te beschermen tegen invallen van piraten, het Castillo del Moro.

Op de middag steken we de baai van Santiago over en nemen daarvoor de lokale ferry. We komen aan op Cayo Granma, een onooglijk klein eiland waar de tijd is stil blijven staan. Onze plaatselijke gids leidt ons rond en toont ons het beste restaurantje. Nergens klinkt het Cubaanse gezang zo mooi als op Cayo Granma.

Dag 15

Santiago de Cuba – Baracoa

Na Santiago is Baracoa een tropische oase van rust. Omdat er geen weg was, bleef Baracoa lang afgesloten van de buitenwereld en heeft het veel authentieke charme. Baracoa bezit nog zijn eenvoudige houten huizen, omgeven door bananenbomen en weelderig regenwoud, pal aan de Caribische zee. Nu rijd je er naartoe over een kronkelweg die als het ware aan de bergflank is vastgekleefd, de Farola.

Vanuit ons hotel zien we El Yunque, de aambeeldberg of tafelberg die Columbus beschrijft als zijn herkenningspunt voor zijn landing op Cuba.

Dag 16

Baracoa

We doen het kalm aan want we zijn aan onze laatste Cubadagen toe. We laten ons naar de monding van de rio Yumuri voeren en gaan daar op zoek naar een vissersboot. We varen mee, stroomopwaarts doorheen een indrukwekkende kloof. Enkele kilometers verder laten we ons afzetten op een eilandje van kiezelsteen en genieten de ganse namiddag van het frisse rivierwater.

Dag 17

Laten we eindigen in schoonheid, want morgen vliegen we immers al terug naar Havana.

Daarvoor moeten we aan de Playa Maguana zijn. Daar zitten we met onze voeten in de Atlantische oceaan en laten ons bedienen, spijs en drank, mojito en langosta. Wat moet dat meer zijn?

’s Avonds wandelen we nog laat rond in Baracoa zelf en snuiven de unieke Caribische sfeer op.

Dag 18

Baracoa – Havana

We zijn al vroeg in de weer en presenteren ons op het kleine vliegveldje van Baracoa. Van zodra ons vliegtuig landt, checken we in en kort na de middag landen we in Havana.

Wat rest er ons hier nog te doen? Slenteren langs de Malecon met een heerlijk briesje in de haren en uitkijken naar souvenirs die we graag mee naar huis nemen.

Voor de laatste maal zoeken we een typisch Cubaans restaurant op en laten ons nog eens heerlijk verwennen.

Dag 19

Havana – Madrid

Dag 20