Costa Rica / Nicaragua Reisinfo

Hoogtepunten:

• Je leest het, je hoort het maar met OonaTravel zie je en voel je hoe immens de natuurpracht in Costa Rica is.

• Groene zeeschildpadden, kaaimannen en krokodillen, luiaards, miereneters, witneuswasbeertjes, gordeldieren, varanen, Jesus Christ hagedissen, toekans, quetzals, noem maar op…daarvoor zijn we in Costa Rica!

• Al eens een bananen -, cacao -, ananas - of palmolieplantage bezocht?

• We bezoeken de historische steden Managua, Granada en Leon in Nicaragua, Spaanse pareltjes met een hedendaagse Nicaraguaanse stempel.

• Als je éénmaal het eiland Ometepe bezocht hebt in het Lago de Nicaragua, wil je er niet meer weg!

Dag 1

Intercontinentale vlucht

We vliegen over Madrid ofwel via de Verenigde Staten.

Aankomst in San José.

We wisselen geld in de luchthaven, worden naar ons hotel gevoerd en zoeken in de buurt nog iets om te eten alvorens vroeg naar bed te gaan.

Dag 2

San José – Tortuguero

We blijven maar even in de hoofdstad en nemen in de voormiddag reeds de bus in de Gran Terminal del Caribe richting Tortuguero. Het laatste stuk, La Geest naar Tortuguero, doen we met de boot. Het is alsof de rivier het tropische woud opensplijt tot plots voor ons een prachtig dorp verschijnt. Hier zullen we de volgende dagen midden de mooie natuur en zijn bewoners verblijven.

Dag 3

Tortuguero

We moeten vroeg uit de veren want vandaag maken we een tocht met de kano. Hier moet je zijn om veel dieren en vogels te spotten: vele reigersoorten, ijsvogels, toekans, papegaaien. Maar ook brul- en spinapen, luiaards, hagedissen, vleermuizen, neusbeertjes e.a. zijn van de partij. De kano is voorzien van een elektrische motor en de gids heeft een alziend oog waardoor we heel veel observaties kunnen doen.

In de namiddag nemen we wat gas terug want tegen middernacht worden we opgeroepen om getuigen te mogen zijn van een fascinerend spektakel.

Om 23 uur komen de gidsen ons ophalen en nemen ons mee naar het strand. We zien groene zeeschildpadden aan land komen tot tegen de begroeiing. Ze graven er met hun poten een diepe put en we zien hen daarin eieren leggen. Dank zij het infrarood licht van de gidsen kunnen we alles goed gadeslaan. Eens de put terug dicht is, kruipen de schildpadden weer moeizaam naar de waterlijn om er ten slotte in de oceaan te verdwijnen.

Dag 4

Tortuguero – La Fortuna

De boot komt ons ’s morgensvroeg oppikken in Tortugero en we varen op de Rio San Juan naar Puerto Viejo de Sarapiqui. Hierbij varen we tot driemaal toe over de grens met Nicaragua en worden onze paspoorten telkens gecontroleerd.

Vanuit Sarapqui brengt een busje ons doorheen een glooiend , groen landschap tot in La Fortuna waarbij we reeds van ver de Arenalvulkaan in ons gezichtsveld krijgen.

’s Avonds verplaatsen we ons nog naar de Baldi Hot Springs waar we ons tegoed doen aan het warme vulkaanwater.

Dag 5

La Fortuna – Monteverde

Eerst een verrukkelijk ontbijt, ‘gallo pinto’ en dan rijden we met het busje naar Laguna de Arenal. We steken dit grote stuwmeer over met de boot. Aan de andere kant staat ons een krachtige 4x4 op te wachten die ons naar Monteverde brengt. Indien men ons zou zeggen dat we door Zwitserland rijden, we zouden het geloven. Hier wonen sinds 1951 een aantal Quaker families. Zij ontvluchtten de staat Alabama toen 4 van hun kinderen naar de gevangenis moesten wegens hun weigering om deel te nemen aan de oorlog in Korea. Zij houden zich voornamelijk bezig met veeteelt en richtten de gekende kaasfabriek van Monteverde op. Ook zijn sommigen van hen medebezielers van het project ter conservering van het unieke regenwoud.

Wij verkennen de streek rond Colina Lodge waar we 2 nachten verblijven.

Dag 6

Monteverde

Vandaag is de grote dag. We trekken er op uit met een gebrevetteerde natuurgids op zoek naar de Quetzal, éénvan  de zeldzaamste en mooiste vogels. Zij verplaatsen zich naarmate hun voedsel op bepaalde plaatsen nog onrijp is of reeds overrijp geworden is. Hebben we geluk dan kunnen we de Quetzal zeker in al zijn pracht aanschouwen. Maar we zullen ook andere trogons zien met een al even mooie vederdracht en zelfs de Three-wattled Bellbird met zijn unieke roep. Uiteraard komen we niet alleen met vogels in contact maar zien we ook heel wat insecten en salamanderachtigen. De dag is eigenlijk te kort.

Wanneer we in de namiddag over de hangbruggen lopen, kunnen we ook in de boomtoppen de fauna en flora waarnemen.

’s Avonds zoeken we een goed restaurant op en verdiepen we ons nog even in de foto’s.

Dag 7

Monteverde – Rincon de la Vieja

In Santa Elena nemen we de plaatselijke bus die ons naar de hoofdbaan San José Liberia brengt. De natuurpracht waar we doorheen rijden is wonderlijk. Eens op de hoofdweg is het wachten op een bus die voldoende plaats heeft . In Liberia, de grensstad met Nicaragua, worden we opgewacht door de familie van de ranch waar we zullen verblijven. Het gebied, Rincon de la Vieja, is zeer vulkanisch en daarvoor zijn we hier.

We krijgen allemaal een mooie bungalow toegewezen, nemen het avondmaal in openlucht en trekken er nog even op uit in de onmiddellijke omgeving.

Dag 8

Rincon de la Vieja

Te paard rijden we van Rinconcitolodge, waar we verblijven, naar Las Pailas. Dit is een hele tocht waarbij paard en ruiter goed zullen moeten samenwerken. Degenen die zich hier niet aan willen wagen, rijden een eind mee met de jeep en stappen verder te voet naar Las Pailas. Onderweg picknicken we en kunnen we ook even kopje onder gaan in de waterval en een meertje met heerlijk warm water. We zitten nu éénmaal in een vulkanisch gebied en alle nevenverschijnselen hiervan kunnen we nu van dichtbij zien en meemaken.

’s Avonds verzorgen we zelf de paarden en nemen een meer dan verdiende maaltijd voor we naar onze cabaña gaan.

Dag 9

Rincon de la Vieja – Santa Cruz

Dit wordt een afwisselende reisdag van Costa Rica naar Nicaragua en een hele onderneming! Het eerste traject leggen we af met een jeep. In Liberia nemen we de bus naar de grens en steken te voet over na het vervullen van alle formaliteiten. In Nicaragua stappen we opnieuw op een bus om vervolgens een taxi te nemen tot aan het Isla de Ometepe. Dit eiland is gevormd door en bestaat uit twee vulkanen, Volcán Coceptión en Volcán Maderas en is voor de rest een aaneenschakeling van stranden en ongerepte natuur. We varen over dit hele grote Lago de Nicaragua ook wel Lago de Cocobolca genoemd.

Wij nemen onze intrek in een klein eenvoudig hotelletje in het plaatsje Santa Cruz en laten ons bedienen na deze vermoeiende en drukke dag.

Dag 10

Santa Cruz

We kunnen twee dingen doen. Ofwel nemen we de fiets en fietsen we rond de vulkaan Maderas. We nemen onze picknick mee en onderweg kunnen we rusten waar we wensen en een praatje maken met de locals. Ofwel doen we onze bottines aan en beklimmen we de vulkaan Maderas. Het weer zal hierin bepalend zijn, want als we éénmaal bovenaan in de wolken terecht komen,  kan het zeer fris worden.

Morgen blijven we nog een dag op Isla de Ometepe en kunnen we het rustig aan doen.

Dag 11

Santa Cruz

Uitslapen? Daar is het misschien te warm voor. Maar we doen toch kalmpjes aan. We nemen onze tijd voor het ontbijt , maken een picknick en vertrekken dan richting ‘Ojo de Agua’. Hier kunnen we ons de ganse dag vermaken door te zwemmen en te luieren. Ojo de Agua is een natuurlijke afdamming van een riviertje en biedt heerlijk koel water. De oppervlakte is voldoende groot om echt te zwemmen. In de late namiddag keren we weer en opnieuw laten we ons verwennen met drank en een lekker vismaal.

Dag 12

Santa Cruz – Granada

Nu doen we de oversteek in tegenovergestelde richting en eens aan de overkant zoeken we de bus naar Granada. Ook Granada ligt aan deze grote binnenzee maar is toch een heel eind weg.

’S Middags eten we in een wegrestaurant en ’s avonds laten we, waarom niet, pizza’s komen, want ons hotel ligt een eind van de stad weg.

Dag 13

Granada

Granada is een prachtige Spaans-koloniale stad met statige 17de en 18de -eeuwse gebouwen, marktjes en pleintjes en het ganse jaar door zalig warm weer en een matig briesje dat opsteekt vanaf het meer van Nicaragua. Wij kiezen ervoor om eerst de stad te bezoeken. In de namiddag maken we een tour op het meer en varen tussen de vele kleine eilandjes die bewoond worden door rijke Nicaraguanen en buitenlanders. Nadien laten we ons meenemen naar een finca de cacao en bezichtigen we het ganse proces van cacaoboon tot chocolade.

Alvorens terug te keren naar ons hotel zoeken we eerst een fijn restaurant op in de binnenstad.

Dag 14

Granada – Las Peñitas

Eigenlijk willen we naar Leon, maar nemen daarvoor als uitvalsbasis Las Peñitas, een mooi plaatsje aan de Westkust. Vandaag laten we dus Leon nog voor wat het is en vermaken ons op het strand en zwemmen in de Stille Oceaan. Dit is de plaatso om een lekkere cocktail te drinken en verse vis te eten.

Dag 15

Las Peñitas – Léon – Las Peñitas

Leon is van oudsher het intellectuele en progressieve centrum van het land. Al snel was de stad verwikkeld in een machtsstrijd met de stad Granada. Zodra de liberalen aan de macht waren , was Leòn de hoofdstad en wanneer de conservatieven aan de macht waren, werd Granada de hoofdstad. In 1857 kwam er een einde aan deze strijd toen Managua als hoofdstad werd aangewezen.

Wij bezoeken de Catedral de la Asunción waar we vanop het dak een prachtig zicht hebben over de stad. Ook het  Museo de la revolución en het Museo tradiciones y leyendas, de vroegere gevangenis, komen aan de beurt waarna we de muurschilderingen aan het Mausoleo de Heroes y Martyres gaan bekijken. Het is hier dat een groot deel van de strijd van het Sandinista National Liberation Front (FSLN) tegen de door de VS gesteunde dictator Somosa en zijn familie is uitgevochten.

Met een bezoek aan de overdekte markt achter de kathedraal en de straatjes daar in de buurt ronden we onze dag af en keren terug naar Las Peñitas en begeven ons opnieuw naar het strand.

Dag 16

Las Peñitas

We trekken opnieuw de natuur in, want ook Nicaragua heeft veel te bieden qua fauna en flora.

We gaan naar het Ranger station van Las Peñitas en reserveren een gegidste boottocht doorheen de ‘Reserva Natural Isla Juan Venado’. Dit is een getijdengebied waardoor zout en zoet water voortdurend met elkaar in contact komen. Het is dan ook in deze reserva dat we de verschillende mangroves zien. Met de boot varen we er doorheen en de gids maakt je opmerkzaam op insecten, vogels en krokodillen. Er is heel wat te beleven, zeker wanneer je een eindje te voet door het mangrovenbos trekt.

In de namiddag rusten we uit want morgen nemen we de bus naar Managua vanwaar we terugkeren naar Brussel.

Dag 17

Las Peñitas – Managua

Tijd genoeg om in Managua te geraken.

Maar het bezoek aan deze hoofdstad doet bevreemdend aan. De oude stad werd namelijk in 1972 door een aardbeving van de kaart geveegd en er is zo goed als niets overgebleven van het oude centrum. Een mooi voorbeeld hiervan is de kathedraal die nog rechtstond maar zwaar beschadigd is en daardoor verlaten werd. Er ontstonden nadien nieuwe handels- en uitgaansbuurten op andere plaatsen.

Morgenvroeg moeten we zeer vroeg op de luchthaven zijn, dus kruipen we vroeg onder de wol.

Dag 18

Terugreis

Dag 19