Cambodja Reisinfo

Hoogtepunten:

• De verkenning van de miljoenenstad Bangkok (Thailand) is mooi meegenomen.

• Wie Cambodja zegt, zegt Angkor. Enkele dagen ronddolen tussen de prachtige overblijfselen van grootse dynastieën is een must. Een bezoek aan Angkor Thom, Angkor Wat, Bayon, Baphuon, Ta Phrom,  Banteay Kdei, om maar enkele meesterwerken op te noemen.

• Met een eigen Cambodjaanse gids door de zoutvlakten en rijstvelden trekken in de buurt van Kampot doet je wegdromen.

• Maar ook de confrontatie met het leed dat de Rode Khmer aanrichtte onder de bevolking in de jaren 70, willen we onder ogen zien en zal beklijven.

• Drie dagen onder de plaatselijke bevolking vertoeven, door het woud trekken, rivieren doorwaden en in een hangmat slapen horen bij het avontuur.

• We profiteren van prachtige Boutique-hotelletjes waar het aangenaam verpozen is na een drukke reisdag!

Dag 1

Intercontinentale vlucht

Brussel – Bangkok

Dag 2

Bangkok                (M-A)

Bij aankomst op de luchthaven van Bangkok kunnen we reeds kennis maken met de Skytrain die ons feilloos en supersnel tot in de binnenstad brengt.

We trekken er vandaag de hele dag op uit, met de fiets dan nog wel! Onder begeleiding van twee voortreffelijke gidsen lukt het om onze weg te vinden in deze drukke stad. We bezoeken voornamelijk het oude stadsgedeelte aan de overkant van de Chao Phraya River. We maken een uitgebreide stop in de overdekte groente - en fruitmarkt, nemen een picknick en rijden verder door de Chinese wijk.

’s Avonds stappen we terug naar de rivier en zoeken er een visrestaurant op.

Dag 3

Bangkok                (O-M-A)

We nemen al vroeg de boot op de Chao Phraya River en laten ons afzetten aan het Koninklijk Paleis. Uren kan je hier rondlopen, weliswaar onder de kundige leiding van een plaatselijke gids die ons het verhaal vertelt en ons wijst op de bovenmenselijke schoonheid van deze gebouwen.

Ons volgende bezoek is de tempel Wat Pho met de tientallen meters lange liggende gouden Boeddha.

Van daaruit wandelen we helemaal terug naar het hotel dat niet ver van het Centraal Station gelegen is. ’s Avonds nemen we de maaltijd op de straat in de Chinese wijk.

Dag 4

Bangkok (Thailand) – Siem Reap (Cambodja) (O-M-A)

Dit is een lange maar ook zeer boeiende reisdag. We rijden met een minibusje over mooie autowegen tot aan de grens met Cambodja. Gewapend met ons paspoort gaan we tot aan de controlepost waar we een uitreisstempel krijgen aan de Thaise kant en een inreisvisum aan de Cambodjaanse kant. Eigenlijk houdt dit allemaal niet veel in. Als we ons vervolgvervoer gevonden hebben, rijden we nog enkele uurtjes door tot in Siem Reap. Hier staan de tuktuks ons al op te wachten en brengen zij ons naar het mooie Boutiquehotel met een prachtig zwembad.

We verfrissen ons en trekken de stad in om een restaurant op te zoeken.

Dag 5

Siem Reap           Angkor (Klein Circuit)    (O-M-A)

Na een heerlijk ontbijt brengen de tuktuks ons naar de historische site van Angkor. We betreden het immense complex via de South Gate en komen zo in Angkor Thom terecht. Via de Bayon en tal van andere paleizen- en tempelcomplexen komen we op het Terras van de Olifanten. We eten ’s middags in een klein lokaal restaurantje en zetten onze weg verder. Tegen valavond zijn we in Angkor Wat.

De totale oppervlakte bedraagt 80 ha en is hiermee het grootste religieuze bouwwerk dat de mens heeft opgericht. Het werd verlaten door de koning in 1431 maar boeddhistische monniken bleven het onderhouden. Vandaar dat het nu nog steeds in al zijn grandeur kan bewonderd worden.

’s Avonds begeven we ons in het bruisende nachtleven van Siem Reap waar discotheken, bars, restaurants en massagesalons de bovenhand hebben.

Dag 6

Siem Reap           Angkor (Klein Circuit)    (O-M-A)

Vandaag laten we ons wel tot 40km buiten Siem Reap voeren. We willen immers de verderaf gelegen tempelcomplexen bezoeken. Naast Banteay Srey  en Banteay Samre is het voornamelijk Kbal Spean dat onze aandacht krijgt. We bereiken deze site na een fikse tocht van ongeveer 45 minuten door het bos. Dit heiligdom behoort tot de Roluos Groep en werd aan de bovenloop van de Siem Reap rivier gebouwd omstreeks het midden van de 11de eeuw.

Honderden lingams, yoni’s en hindoebeelden werden in de rivierbedding uitgehakt. Dit was een manier om het water dat naar Angkor stroomde te ‘wijden’.

Deze site werd pas in 1968 ontdekt.

Dag 7

Siem Reap           verkenning Tonle Sap – meer    (O-P-A)

Alvorens het meer van Tonle Sap te bereiken, maken we een ommetje langs  het indrukwekkende Bakongpaleis. Het is een staatstempel van Indravarman I uit 881 en  de eerste symbolische

weergave van de mythische berg Meru.

De tuktuks stoppen nu pas wanneer we het meer in zicht krijgen. Daar stappen we over op snelle traditionele bootjes die ons dichterbij brengen. Opnieuw nemen we  een grotere boot en varen het meer op. Alles is groots en weids, er zijn geen andere woorden voor. Maar al even indrukwekkend zijn de paalwoningen waartussen we eerst laveren. In het regenseizoen komen ze tot tegen het water en tijdens het droog seizoen speelt het leven zich op 5 meter boven het wateroppervlak af.

In de latere namiddag bezoeken we nog de overdekte markt in het oude stadscentrum.

Dag 8

Siem Reap - Phnom Penh             (O-M-A)

Dit wordt een lange rit met het openbaar vervoer waarbij we over de middag een stop maken in een typisch wegrestaurant.

In het busstation van Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, staan de tuktuks reeds klaar om ons naar ons hotel te brengen.

’s Avonds krijgen we een schitterende voorstelling te zien van traditionele Cambodjaanse dansen. We vergeten vooral niet de Apsaradanseressen te bewonderen.

Dag 9

Phnom Penh      (O-M-A)

Wat we vandaag gaan bezoeken, is het meest aangrijpende van de hele reis en wellicht zal het een diepe indruk op je nalaten. De Rode Khmer vermoordden van 1975 tot 1979, de vier jaren van hun  bewind, honderdduizenden Cambodjanen. Miljoenen van hen gingen op de vlucht. Alle intellectuelen moesten het als eersten ontgelden, de jaartelling werd terug naar nul gedraaid en alle economische activiteiten werden verboden. Het Tuol Sleng Museum of Genocidal Crimes S21 concentratiekamp genaamd en Choeung Ek of Killing Fields zijn hiervan de stille getuigen.

Tegen de avond brengen we nog een bezoek aan de Russische Markt en keren vervolgens terug naar het hotel.

Dag 10

Phnom Phen – Kampot                                    (O-P-A)

In de voormiddag brengen we een bezoek aan het Koninklijke Paleis van Phnom Penh. Alhoewel dit niet zo oud is, getuigt het toch van een uitzonderlijke schoonheid. Alleen al de Zilveren Pagode of de Pagode van de Emerald Boeddha is meer dan het bezoek waard.

Kort na de middag reizen we af naar Kampot. Na 3 uur rijden komen we in dit gezellige stadje aan en nemen onze intrek in het meer dan charmante Rikitikitavi-hotel.

Dag 11

Kampot                 (O-M-A)

We trekken er de hele dag op uit, gezeten op een comfortabele tuktuk. We bezoeken de zoutwinningsvelden waarvoor Kampot zo gekend is en rijden verder tot aan de peperplantages. Voor het eerst zien we hoe pepervruchten groeien en waar onze dagelijkse peper vandaan komt. Super interessant! Nog het meest van al blijft het gezapige ritje doorheen de rijstvelden bij. We zien de mensen rijst planten en hoe ze in hun boerderijen de zorg opnemen voor de familie en de dieren die mee onder hetzelfde dak wonen. ’s Middags eten we langs de kade in Kep heerlijke krab die voor onze ogen gevangen wordt.

‘s Avonds wordt er nog een mooie wandeling gemaakt langs de rivier of gaan we naar de overkant.

Dag 12

Kampot – Sihanoukville                 (O-M-A)

Om 8 uur zitten we reeds op de bus richting Sihanoukville waar we omstreeks 11uur aankomen.

We gaan onmiddellijk op stap en volgen de kustlijn tot in Otres Beaches. Hier eten we met onze voeten bijna in het water. Nadien is het al rust wat de klok slaat en kan je je laten masseren of een lichaamsverzorging laten uitvoeren door zeer vriendelijke en bedreven dames. Ondertussen kan er ook naar hartenlust gezond en gezwommen worden.

Na de terugkeer in het hotel stappen we Sihanouville in op zoek naar één van de vele excellente restaurantjes.

Dag 13-14-15

Sihanoukville - Chi Path Village                                   (O-P-A)

Het echte avontuur mag beginnen.

De bus zet ons af ter hoogte van Andoung Teuk, voor de brug. We worden opgewacht door een bootsman en varen 2 uren lang op de rivier dieper en dieper de jungle in. Bij aankomst worden we eerst ontvangen en gebrieft in het gastenverblijf om nadien opgehaald te worden door de eigenaars van de cabañas waar we de nacht zullen doorbrengen.

De volgende ochtend trekken we met twee lokale gidsen de jungle in. Uren wordt er gestapt door bossen, over rotsen en in rivieren. Het is wondermooi wat we zien en wonderlijk wat we doen. ’s Avonds komen we aan op de slaapplaats waar er voor iedereen een hangmat met muskietennet klaar hangt.

Heel veel wordt er niet geslapen en de volgende ochtend zijn we al vroeg op pad. We zien waterbuffels, reigers, maraboes en eten aan de voet van een grote waterval. Iedereen is tevreden wanneer hij terug in het basiskamp aankomt en zijn intrek mag nemen in een hostelletje.

Dag 16

Chi Path Village – Bangkok           (O-M-A)

Nu komt het er op aan nog even vol te houden. De rit terug naar Bangkok is immers lang: boot, bus, grensovergang, busje, bus, tuktuk en eindelijk in het hotel. En daar zijn we zeer welkom. We bevinden ons nu bovendien in een heel ander stadsgedeelte van Bangkok.

Dag 17

Bangkok

Alvorens naar de luchthaven te gaan, hebben we nog de hele dag om in Bangkok rond te lopen. We zitten in de omgeving van Silom Road waar we een oude Franse wijk bezoeken, een van de mega shopping centra binnengaan maar eveneens door het Lumphini park met zijn talrijke vijvers lopen.

Wanneer ieder zijn souvenirs heeft ingeslagen, vertrekken we richting luchthaven en checken in voor Brussel.

Dag 18